1900

Jag ville se om jag kunde göra musik på egen hand. Jag har hållit på ganska länge med musik men det jag spelat in tidigare har alltid gjorts tillsammans med andra. Då blir det något annat. Så jag satte mig ner med en gammal Tandbergbandspelare modell 64 och började spela in fragment och skisser till låtar. Jag är I vanliga fall mycket svag för syntar och trodde att det skulle bli mycket utrymme för det nu när jag kunde bestämma helt själv. Så blev det inte alls.
Istället började låtar ta form som lät väldigt gammalt, mycket äldre än jag själv. Detta är lite underligt. Det är svårt att ange direkta influenser som frambringat den här skivan. Det låter inte direkt som något annat jag lyssnar på. Till viss del kan detta bero på det rent inspelningstekniska. Det är svårt att spela in på 50 år gamla bandspelare och slumpen har spelat en stor roll. Jag tror jag förbrukade fyra-fem stycken på de nio låtar jag spelade in. Några bara stannade, en började brinna. Men det var ändå värt besväret. Den ostadiga bandföringen och brusiga återgivningen sätter en helt egen prägel på musiken och många av låtidéerna kom just från det ljudet – brusigt och slitet som något för länge sedan bortglömt.

Medan jag höll på med låtarna gav jag dem olika arbetsnamn efter saker de påminde mig om – personer jag läst om, fotografier jag sett.
Det slog mig efter en tid att alla referenser som dök upp – musikaliska men även historiska och personliga – var fast förankrade i 1900-talet. Vare sig det gäller musik, litteratur, film eller konst så är det helt och hållet från förra seklet jag hämtar inspiration. Detta är på inget sätt unikt för mig. Tvärtom. Det blev bara så uppenbart i och med den här skivan att jag tyckte ”1900” skulle vara ett passande namn. Sen börjar man väl bli gammal antar jag, när man börjar intressera sig för sin egen släkts historia, något som vuxit fram parallellt med den här skivan. Det kändes därför logiskt att använda en stenkaka min mamma gav mig som hon och hennes faster spelade in på Svala & Söderlund i Stockholm när hon var runt 7 år gammal. Man kunde gå in där då och betala en smärre summa för att få spela in två låtar, en för varje sida på en 78-varvare, som de sedan gav till min morfar på hans födelsedag. Jag la till lite kyrkorgel på deras inspelning av en gammal psalm och det blev sista låten som tillkom på skivan. Sedan kändes den färdig.

Christian Gabel är personen bakom 1900. Han är född och uppvuxen i Karlstad men bor numera i Stockholm och spelar annars trummor med Thåström, Pelle Ossler och bob hund. Detta är hans första egenkomponerade skiva. Övriga medverkande på skivan är Nina Ramsby, Andreas Söderström, Martin Ehrencrona, Jan Martens och Jonna Sandell.